Herligste Alfons gikk fra 4 til 5 kilo etter å ha fått trukket tenner!

Erik SørensenDyrehelse, Hund, Tannhelse

hund med tannproblemer, hunen Alfons

Er du blant dem som tviler på om tannhelse er viktig for den gamle hunden? Alfons er en 12 år gammel blandingshund, som virket preget av alderen. En helsesjekk viste at han hadde store problem i munnen, noe som først kunne undersøkes i full bedøvelse. Han tålte dette veldig fint, ble passet ekstra godt på og fikk trukket flere tenner som var rammet av peridontitt!

Etter tannbehandlingen

Etter behandlingen ble han mye mer leken, og minner om seg selv som unghund! Han la på seg 25% (!) av kroppsvekten sin på bare 3 uker; gjett om både han og eier er lykkelige over valget å hjelpe ham. For når det ser så ille ut i munnen, gjør det skikkelig vondt uten at vi forstår det.

Hvor mange tenner trakk Alfons? 13 stykker, og han har det helt supert uten dem, og leker som i gamle dager. Visste du at det går mye bedre å tygge maten for en hund som mangler tenner, enn en hund som har vondt i dem?

Hva er peridontitt?

Peridontitt er en utbredt tannkjøttsykdom. Så mange som 80% av alle hunder over 3 år har problemer med tannhelsen sin. Periodontitt oppstår når tannstein dannes og skaper en reaksjon i tannkjøttet. Hundens eget immunforsvar forårsaker nedbrytning av støttevevet til tannen. Dette kan være veldig smertefullt og om hunden ikke får behandling vil resultatet i mange tilfeller være at tennene faller ut eller må fjernes. Les mer om periodontitt her.

Kontakt fjellveterinæren

Ønsker du å bestille en helsesjekk eller tannkontroll til din firbeinte venn? Eller har du noen spørsmål rundt helsen til hunden din? Ta kontakt med Fjellveterinæren på telefon 480 89 591.