Hund som halter

Erik SørensenHund

dyrekiropraktikk, hund som halter

Det kan være flere grunner til at hunden din halter og halthet kan oppstår i ulike grader. Årsaken kan være alt fra såre poter, frakturer, leddproblemer eller f.eks sykdom. I dette innlegget kan du lese mer om typiske symptomer, årsaker og hvordan vi kan behandle hunder som halter.

Symptomer på halthet hos hund

Halthet gjenspeiler seg i ulike grader. Noen hunder vil ikke legge full vekt på beinet som gir smerte, mens i tilfeller hvor smerten er stor vil ikke hunden bruke beinet i det hele tatt. Hunder er flinke til å skjule smerter, så om du opplever du at hunden din halter er dette et tydelig tegn på at noe er galt.

I noen tilfeller vil hunden slikke seg til området som smerten er, atferden blir endret og apetitten kan bli svekket. Endrer allmenntilstanden til hunden bør du kontakte dyrlegen fortløpende.

Om hunden din viser motstand på å gjøre dagligdagse rutiner som f.eks hoppe opp i sofaen, komme seg inn og ut av bilen, gå i trapper og mindre interesse for å gå turer er dette symptomer på at noe ikke stemmer.

Årsak til at hunden halter

Alvorlighetsgraden kan være veldig forskjellig og smerten komme oftest fra hundens bevegelsesapparatet (ledd, muskulatur, skjelettet, sener og ligamenter. Det kan også ha oppstått en prolaps som må behandles for at smerten forsvinner.

Smertene kan bli verre over tid og ha vart over en lengre periode. Mens i andre tilfeller er det snakk om akutte smerter. Selv om du kanskje oppfatter at smerten kom akutt kan det være smerte som har pågått over lang tid og som har en underliggende årsak.

Har du en hund som kan være litt stiv? 1 av 5 hunder over 1 år har leddproblemer. Dessverre utvikler leddproblemer seg i feil retning over tid, og jo mer vi kan gjøre for å både bremse, behandle og beholde normal aktivitet, jo bedre vil det være for hver enkelt hund. Leddproblemer vil vise seg som endringer i både adferd og bevegelse. Les mer om leddproblemer og hva du kan gjøre for å behandle dette.

Dersom hunden er halt på flere ben, vil det være enda vanskeligere å se det. Små tegn, som kortere steglengde eller endret plassering av poten kan vær eneste tegn. TIPS: visste du at om en fot plasseres mer under midten av hunden, prøver den ofte å avlaste et annet ben? Og at den lander hardere på det friske benet, og legger mindre vekt på det/de vonde?

Spesialkompetanse på behandling av halthet

Vår veterinær har spesialkompetanse på dette området og behandler mange hunder. Vi vil undersøke hunden din for å kunne sette en diagnose og starte en eventuell behandling. I noen tilfeller vil det være aktuelt å gjennomføre røntgen, CT/MR og/eller artroskopi. Vi henviser selvsagt til ortopeder når det er behov for det.

Du bør kontakte en dyrlege om hundens bein hovner opp, om den ikke ønsker å legge vekt på beinet, tydelige tegn på smerter eller om problemet ikke går over i løpet av noen dager. Vi anbefaler å sjekke en gang fo rmye eller fo rlite, for hundens del: Nettopp fordi de er skapte for å skjule smerte.

Ønsker du å bestille time eller har du noen spørsmål rundt helsen til dyret ditt? Ta kontakt så hjelper vi deg.