Hva er Borreliose?

adminDyrehelse, Ektoparasitter, Fjellveterinæren, Flått, Hund, Parasitter, Reise, Sol, Sommer, Tur, Unghund

Mange har i de siste årene hørt om «Borrelia», ettersom dette ser ut til å være en sykdom i fremmarsj. Det kan virke som at klimaendringer mot et varmere klima, gjør at flåtten stadig lever i høyere breddegrader samt høyereliggende områder. Dyre- og helsepersonell har i de siste årene hatt mer fokus på sykdommen, blant annet har det blitt utviklet en vaksine til hund mot bakterien.

Hva skjer hvis hunden min blir smittet?

Borreliose kan være en utfordrende sykdom og diagnostisere ettersom symptomene er forholdsvis lite spesifikke. Sykdommen kan påvirke mange organsystemer som; hud, ledd, hjerte, nyrer og nervevev.

Symptomer som kan merkes hjemme er:
Feber, stiv gange, krum rygg, ømme, hovne og varme, ledd, feber og slapphet, dårlig matlyst, unngår kontakt, holder seg for seg sjøl.
Mer alvorlige symptomer er:
Hjertearrytmi, nyresykdom, påvirkning av nervesystemet.
Dyrlegen vil som regel sende inn en blodprøve for å bekrefte diagnosen.
Syke hunder behandles med langvarig antibiotikakur. Behandlingen bør starte så tidlig som mulig i sykdomsforløpet.

Hva gjør Trilyme-vaksinen?

Vaksinen er en såkalt «inaktivert» vaksine som induserer produksjon av antistoffer mot de tre vanligste Borrelia-artene. Dersom hunden blir bitt av en infisert flått etter vaksinering, vil antistoffene gå inn i flåtten og hemme bakteriene inne i flåtten. På denne måten vil ikke bakterien overføres til hunden fra en infisert flått.

Trenger man fremdeles å bruke flåttmiddel?

Svaret er JA! Vaksinen beskytter mot Borrelia, men den beskytter ikke mot flått! Det vil si at uten flåttmiddel vil hunden fortsatt få masse flåttbitt. Husk at Borrelia er ikke den eneste sykdommen hunden kan få fra flått! Flåttbåren hjernehinnebetennelse (TBE) og anaplasmose er to andre sykdommer som flåtten er bærer av.

Slik sikrer du hunden mot flått og flåttbårene sykdommer
  • Unngå områder med mye flått.
  • Bruk flåttmiddel som flåttablett, flåttdråper eller flåtthalsbånd.
  • Sjekk dyret grundig hver dag. Flått som har festet seg bør fjernes så fort som mulig.