Vaksinering av hest

adminDyrehelse, Hest, Vaksine

Luftveisproblemer og andre smittsomme sykdommer kan i dag spres raskt fordi hester transporteres ofte i forbindelse med konkurranser og stutterier. Hester er følsomme for en rekke alvorlige og smittsomme sykdommer, deriblant influensa og stivkrampe. Vaksinasjon er den beste måten å beskytte din hest mot sykdom.

Hesteinfluensa

Hesteinfluensa er en svært smittsom og akutt virussykdom som angriper hestens luftveier. Hester som ikke er vaksinert kan bli alvorlig syke. Dette gjelder spesielt føll og svakere hester. Sykdommen smitter ikke mennesker, men rammer hest og esel. Hesteinfluensa angriper hester i alle aldre og er forårsaket av to forskjellige typer influensavirus. Viruset smitter via dråper og direkte kontakt. Når en hest hoster spres smitten med luften, og det tar vanligvis ikke mange dager fra den første hesten på stallen blir syk til flere hester i samme stall blir syke dersom stallen ikke er vaksinert. Viruset setter seg i de øvrige og nedre luftveiene. Første sykdomstegn er feber opp mot 41 grader. Feber etterfølges av tørr og dyp hoste, rennende nese og øyne. Hesten blir slapp og mister appetitten, og den kan gå stivt grunnet muskelsmerter i kroppen.

Stivkrampe

Stivkrampe er en fryktet sårinfeksjon. Hesten er spesielt utsatt for denne sykdommen som forårsaker mye lidelse og dødeligheten er stor hos hester som blir smittet. Sykdommen forårsakes av en jordbakterie som kan komme inn i hesten via dype sår. Sykdomstegn er først og fremst stivhet i hode, nakke og bein. Hesten får muskelspasmer som gjør det vanskelig for den å åpne munnen og tygge, den får utspilte nesebor, stive ører og vidåpne øyne. Halen vil også stivne i oppløftet posisjon. Heldigvis er det sjelden hester får denne sykdommen siden de fleste vaksineres mot stivkrampe.

Vaksinasjon

Image

Hesten må være frisk og uthvilt ved vaksinasjon, og den skal ikke utsettes for ekstra påkjenning som hard trening, lang transport osv. de første dagene etter vaksinering. De fleste lar hesten får fri 2-3 dager etter vaksinering og gir den deretter lett mosjon noen dager før den får normal trening igjen.

Image