Hornhinnesår

adminDyrehelse, Helsesjekk, Hornhinne, Hornhinnesår, Hund, Katt, Øye, Skade

Hornhinnen, også kalt cornea, er en gjennomsiktig hinne som ligger helt ytterst på øyet. Denne hinnen består av tre lag man ikke kan se med det blotte øyet, og skadens alvorlighetsgrad avhenger av hvor dypt såret er. Hornhinnesår er en skade som kan forekomme hos alle hunder- og katteraser i alle aldre. Enkelte raser er mer utsatte for skader på hornhinnen på grunn av store, utstående øyne.

Hvordan oppstår hornhinnesår?

Den mest vanlige årsaken til hornhinnesår kommer av traume. Hunden eller katten kan løpe på en kvist som skader hornhinnen. En hund kan bli klort av en katt på øyet. Hunden eller katten kan skade hornhinnen når de gnir seg mot teppet eller på andre objekter.

Hornhinnesår kan være veldig smertefullt. Hunden eller katten vil ofte klø seg i øyet med framlabbene, eller mot vegger. Ofte vil de knipe igjen med øvre og nedre øyelokk. Avhengig av hvor stor skaden er kan føre til at man vil se et tyktflytende, slimete sekret i øyet, og øyet ser rødt og irritert ut. Dette skjer fordi det oppstår en betennelse med bakterier. Den rosa slimhinnen rundt øyet kan hovne opp å få en mørkere rødfarge. Behandlingen avhenger av skadens omfang, og dyret må undersøkes av veterinær!

Hvordan diagnostiseres hornhinnesår?

Mindre overfladiske sår kan være vanskelig å se uten hjelpemidler. Hos veterinæren brukes en fluorescein test for å oppdage eventuelle sår. Dette er et preparat hvor veterinæren drypper en dråpe i hunden eller kattens øye, deretter dryppes en dråpe sterilt saltvann. Det vil da dannes en grønn farge som vil feste seg i såret. På den måten kan veterinæren se hvor stor/liten og alvorlig/mild skaden er, og behandle deretter.

Hvordan behandles hornhinnesår?

Behandlingen avhenger av skadens omfang. Øyet bør rengjøres med saltvann 2-3 ganger daglig. I tilfelle øye er betent brukes antibiotika-øyedråper som forskrevet av veterinær. Da hornhinnesår er smertefullt brukes også smertelindrende dråper. Fuktighet er viktig, derfor anbefaler vi å dryppe øye ofte med fuktighetsgivende medikamenter som forskrevet av veterinær. Hunden eller katten må kontrolleres flere ganger av veterinær i perioden etter skaden slik at komplikasjoner ikke oppstår.