Senior-katten – Pus fortjener også en optimal pensjonisttilværelse

adminDyrehelse, Fjellveterinæren, Helsesjekk, Katt, Nyresvikt, Senior

Visste du at katter regnes som senior når de er over 7-8 år gamle? Når katten begynner å bli eldre endrer kroppen og behovene seg. De får høyere risiko for å utvikle en rekke sykdommer, samt et endret næringsbehov. Kattene er ikke flinke til å si fra når det er noe som plager dem. De kan ofte gå med skjulte plager over lang tid før de blir så syke at det oppdages. Derfor er det veldig viktig å ta med katten til veterinær for regelmessig helsesjekk. Helst minst en gang i året. Da får vi tatt en helseundersøkelse der vi ofte kan avdekke tidlige stadier av sykdommer før de går for langt og kanskje blir vanskeligere å behandle. Det kan redde katten fra unødvendige smerter eller ubehag.

Hva ser vi på helsesjekken?

Ved en helsesjekk får vi kikket over tenner, kjent på lymfeknuter, lyttet på hjertet og lunger og generelt fått sett at katten er i god stand. Dersom det er behov anbefales det også å ta en blodprøve for å avdekke sykdommer som vi ikke kan se fra utsiden, som for eksempel stoffskifte-, nyre- eller leversykdom.

Vanlige sykdommer som man ofte kan se hos gamle katter:

• Tannplager som tannstein og tannkjøttbetennelse
  • FORL (Felint odontoklastisk resorptiv lesjon) – en vanlig og smertefull tannsykdom hos eldre katter
  • Høyt stoffskifte
  • Nyresykdom
  • Hjertesykdom
  • Kreft
  • Leddplager og smerter
  • Diabetes

Eldre katter har også godt av fôr som er tilpasset deres alder, aktivitetsnivå og vekt. Fôrene er balanserte med tanke på mineraler, noe som hjelper å opprettholde god nyrefunksjon og minske risiko for urinkrystaller. De har høye nivåer av antioksidanter og vitaminer, og inneholder leddbeskyttende stoffer. Hos oss har vi to varianter, en for rolige og overvektige katter der ekstra fiber hjelper metthetsfølelse og kan bidra til å holde vekten nede. Vi har også en variant for katter som begynner å tape seg i vekt og trenger ekstra næring.

Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål om katten ernæring og helse eller ønsker en time til helsesjekk av katten. Du og din senior er hjertelig velkommen!