Forfangenhet hos hest

adminDyrehelse, Ernæring, Forfangenhet, Fôring, Hest, Hov, Skoing

Forfangenhet også kalt laminitis er en sykdom som gir opphav til en betennelse i hovens lamellag. Sykdommen er vanligst i beitesesongen fra mai til september, men hester kan også rammes andre tider på året. Hester av alle raser kan få forfangenhet, men ponnier ansees for overrepresenterte. Kroppsvekt (overvekt) og hvordan hoven belastes har betydning for sykdommens utvikling. Forfangenhet kan være svært smertefullt for hesten og kan føre til fatale konsekvenser dersom det ikke blir behandlet.

For å forstå forfangenhet, må vi forstå hovens anatomi...

Hoven er bygd opp av en hard hovvegg som på innsiden støttes av et indre sensitivt lag kalt lamellag. Ved forfangenhet er det blitt en betennelse i dette laget som gjør at lamellaget hovner opp inne i hoven og som fører til store smerter for hesten. Lamellaget er ansvarlig for å støtte hovbenet inni hoven og er dermed med på å bære vekten til hesten. I alvorlige tilfeller av forfangenhet kan hovbenet synke og/ eller rotere pga. ødelagt lamellag.

Årsaker til forfangenhet

Det er flere faktorer som kan føre til forfangenhet. Hester som er overvektige eller som tidligere har hatt forfangenhet er mest utsatt. Andre faktorer kan være:

• For stort inntak av lett tilgjengelige karbohydrater
  • Alvorlig infeksjon
  • Trening på hardt underlag
  • Cushing sykdom
  • Feber og økt varme i hovvegg og kronrand
  • Forsterket pulsasjon på pipen
  • Bevegelsesforstyrrelser i varierende grad. Hester kan vise milde symptomer der den står og skifter vekt mellom bena oftere enn normalt, til den bare beveger seg om den tvinges til det.
  • Hesten stiller seg med forbena foran seg og setter bakbeina under kroppen for å avlaste de smertende høvene.
Hva gjør man hvis hesten blir forfangen?

Det viktigste er at behandlingen starter så raskt som mulig i løpet av den akutte fasen slik at man minsker risikoen for at hovbenet synker og/eller rotere. Ved et akutt tilfelle skal hesten hvile i stallen samtidig som den står på et mykt underlag slik at hesten kan avlaste høvene.

Fôr hesten kun med små mengder høy av hygienisk kvalitet. Kutt ut kraftfôr! Fôr hesten fra krybbe eller høynett slik at hesten slipper å bøye seg ned for å spise.

Ta av skoene og kjøl ned benet med kaldt vann. For god effekt skal hele pipen kjøles og ikke bare høvene.

Unngå transport av hestene i den akutte frasen da dette kan medføre økt belastning på høvene.

Behandling

Det er viktig å få tilbake en normalt fungerende tarmflora. Unngå fôring av for mye karbohydrater. Veterinæren vil skrive ut resept på betennelsesdempende og smertestillende medisiner. Veterinæren vil også ta et røntgenbilde for å se alvorlighetsgraden og hovslageren vil bruke disse bildene slik at han eller hun kan korrigere hovbenet ved skoing.

Forebygging av forfangenhet

Forebygging av forfangenhet vil alltid være bedre enn behandling, og man bør derfor unngå at hesten utvikler overvekt. Fôr hesten lite og ofte. Gi hesten fôr rikelig på fiber og med lavere innhold av sukker og karbohydrater. Alvorlige infeksjonssykdommer som livmorbetennelse eller kraftig diarè medfører økt risiko for forfangenhet og bør alltid behandles av veterinær. Dessuten er det viktig at høvene blir beskåret og stelt regelmessig slik at feilbelastning forebygges.